Anteprima |
Documento PDF
Download (123kB) | Anteprima |
Abstract
The paper introduces an important development in the area of corporate social responsibility in the banking sector, which has recently been accomplished in Italy. A new Italian bank (“Prossima s.p.a.”), incorporated in May 2007, articulates in its articles of association a number of innovative legal provisions that underscore its socially responsible features. To this end, deviation from profit maximization as a single corporate objective and formation of a designated organ (Committee) to guide the board of directors and set the framework for social banking are a landmark in terms of social banking and corporate governance. These provisions balance between shareholders expectations for profit on the one hand, and the interests of other stakeholders and the community at large on the other. The paper assesses the new social banking venture against the backdrop of current debate over corporate social responsibility and the evolution of a social norm that calls for greater corporate citizenship.
Altri metadati
La presente opera può essere liberamente consultata ed utilizzata, può essere riprodotta in via permanente in formato digitale (c.d. salvataggio) e può esserne effettuata la stampa su carta con apparecchiature private (senza ricorso a terzi operatori professionali), per fini strettamente ed esclusivamente personali, di ricerca o didattica, con espresso divieto di qualunque utilizzo direttamente o indirettamente commerciale, salvo diverso accordo espresso fra il singolo utente e l'autore o il titolare dei diritti sull'opera. E' altresì consentita, sempre per i medesimi fini sopra citati, la ritrasmissione via rete telematica, la distribuzione o l'invio in qualunque forma dell'opera, compresa quella con indirizzamento personale per via telematica (e-mail), purchè sia sempre chiaramente indicato il link completo alla pagina del Sito di Alma DL in cui detta opera è presente. Ogni altro diritto sull'opera è riservato.