Persi nel testo: le vicissitudini della testualità da Barthes a Lost

Bisoni, Claudio (2009) Persi nel testo: le vicissitudini della testualità da Barthes a Lost. [Preprint]
Full text available as:
[thumbnail of Relazione tenuta al Convegno di studi Il lavoro sul film. Post -testualità: percorsi fra cinema e media]
Preview
PDF (Relazione tenuta al Convegno di studi Il lavoro sul film. Post -testualità: percorsi fra cinema e media)
Download (157kB) | Preview

Abstract

L'intervento si propone di mettere a confronto alcune idee presenti nella teoria del piacere del testo di Barthes con gli scenari della testualità contemporanea, con particolare attenzione ai fenomeni di ricezione culturale di quest'ultima. La tesi che si vuole dimostrare è duplice: in primo luogo, Barthes e le sue teorie sono meno compatibili di quanto spesso si è detto con gli scenari di "lettura liberata" presenti nella così detta "cultura convergente"; in secondo luogo, per quanto oggi i testi risultino sempre più frammentati e dispersi on line, resistono zone di testualità densa, e certi prodotti seriali contemporanei (come Lost) ne sono un significativo esempio.

Abstract
Document type
Preprint
Creators
CreatorsAffiliationORCID
Bisoni, Claudio
Subjects
DOI
Deposit date
20 Dec 2010 11:33
Last modified
16 May 2011 12:15
URI

Other metadata

This work may be freely consulted and used, may be reproduced on a permanent basis in a digital format (i.e. saving) and can be printed on paper with own personal equipment (without availing of third -parties services), for strictly and exclusively personal, research or teaching purposes, with express exclusion of any direct or indirect commercial use, unless otherwise expressly agreed between the user and the author or the right holder. It is also allowed, for the same purposes mentioned above, the retransmission via telecommunication network, the distribution or sending in any form of the work, including the personal redirection (e-mail), provided it is always clearly indicated the complete link to the page of the Alma DL Site in which the work is displayed. All other rights are reserved.

Downloads

Downloads

Staff only: View the document

^