Su di un livello |
Vicentini, Alessandra (2024) 1950s textbooks for EFL teaching and learning in Italy: A historiographical analysis. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7829. In: Texts and ideas in the history of language learning and teaching. A cura di: Nalesso, Giulia ; Vicentini, Alessandra. Bologna: CLUEB, pp. 179-201. ISBN 978-88-491-5793-2. In: Quaderni del CIRSIL, (17). ISSN 1973-9338.
Philip, Gill (2007) Adverb use in EFL student writing. [Preprint]
Philip, Gill (2008) Adverb use in EFL student writing: from learner dictionary to text production. [Preprint]
San Vicente, Félix (2019) Appunti bibliografici sulla storia dell’insegnamento delle lingue straniere nell’Università italiana. DOI 10.6092/unibo/amsacta/6556. In: Lingue seconde e istituzioni: Un approccio storiografico. A cura di: Vicentini, Alessandra ; Lombardini, Hugo E.. Bologna: Clueb, pp. 263-294. ISBN 978‐88‐491‐5666‐9. In: Quaderni del CIRSIL, (13). ISSN 1973-9338.
Esteba Ramos, Diana ; Maux Piovano, Marie-Hélène (2010) Aproximación sincrónica a la nomenclatura francés-español del diccionario de Hornkens (1599). DOI 10.6092/unibo/amsacta/5605. In: Dai maestri di lingue ai professori di lingue in Europa. A cura di: Villoria, Javier. Granada: Cornares, . ISBN 978-88-491-2944-1. In: Quaderni del CIRSIL, (8). ISSN 1973-9338.
Lombardini, Hugo. E. (2019) Aproximación universitaria decimonónica al estudio de la lengua española Egidio Gorra (1898), Lingua e letteratura spagnuola delle origini, Milán, Hoepli. DOI 10.6092/unibo/amsacta/6546. In: Lingue seconde e istituzioni: Un approccio storiografico. A cura di: Vicentini, Alessandra ; Lombardini, Hugo E.. Bologna: Clueb, pp. 93-122. ISBN 978‐88‐491‐5666‐9. In: Quaderni del CIRSIL, (13). ISSN 1973-9338.
A cura di: Luppi, Rita ; Thüne, Eva-Maria (2022) Biografie linguistiche. Esempi di linguistica applicata. M2. Bologna: Centro di Studi Linguistico-Culturali (CeSLiC), p. 150. ISBN 9788854970915. DOI 10.6092/unibo/amsacta/6944. In: Quaderni del CeSLiC. Occasional Papers (44). A cura di: Zotti, Valeria. ISSN 1973-221X.
Businaro, Chiara (2011) Buone prassi per la creazione di materiali didattici non sessisti: il caso di Nove Passi. DOI 10.6092/unibo/amsacta/2976. In: La lingua, le lingue e le donne. Atti della giornata di Bologna, 16 gennaio 2009. . In: Quaderni del CIRSIL, (9). ISSN 1973-9338.
A cura di: De Santis, Cristiana ; Grandi, Nicola (2017) CLUB Working Papers in Linguistics Volume 1. Bologna: CLUB – Circolo Linguistico dell'Università di Bologna, p. 121. ISBN 9788898010738. DOI 10.6092/unibo/amsacta/5752. In: CLUB Working Papers in Linguistics (1). A cura di: De Santis, Cristiana ; Grandi, Nicola ; Masini, Francesca ; Tamburini, Fabio. ISSN 2612-7008.
A cura di: Masini, Francesca ; Tamburini, Fabio (2018) CLUB Working Papers in Linguistics Volume 2. Bologna: CLUB – Circolo Linguistico dell'Università di Bologna, p. 173. ISBN 9788898010899. DOI 10.6092/unibo/amsacta/6060. In: CLUB Working Papers in Linguistics (2). A cura di: De Santis, Cristiana ; Grandi, Nicola ; Masini, Francesca ; Tamburini, Fabio. ISSN 2612-7008.
A cura di: Gianollo, Chiara ; Mauri, Caterina (2019) CLUB Working Papers in Linguistics Volume 3. Bologna, IT: CLUB – Circolo Linguistico dell'Università di Bologna, p. 309. ISBN 9788854970083. DOI 10.6092/unibo/amsacta/6298. In: CLUB Working Papers in Linguistics (3). A cura di: De Santis, Cristiana ; Grandi, Nicola ; Masini, Francesca ; Tamburini, Fabio. ISSN 2612-7008.
A cura di: Magni, Elisabetta ; Martari, Yahis (2020) CLUB Working Papers in Linguistics Volume 4. Bologna, IT: CLUB – Circolo Linguistico dell'Università di Bologna, p. 161. ISBN 9788854970182. DOI 10.6092/unibo/amsacta/6418. In: CLUB Working Papers in Linguistics (4). A cura di: De Santis, Cristiana ; Grandi, Nicola ; Masini, Francesca ; Tamburini, Fabio. ISSN 2612-7008.
A cura di: Miola, Emanuele ; Pugliese, Rosa (2021) CLUB Working Papers in Linguistics Volume 5. Bologna, IT: CLUB – Circolo Linguistico dell'Università di Bologna, ISBN 9788854970649. DOI 10.6092/unibo/amsacta/6775. In: CLUB Working Papers in Linguistics (5). A cura di: De Santis, Cristiana ; Grandi, Nicola ; Masini, Francesca ; Tamburini, Fabio. ISSN 2612-7008.
A cura di: Borghetti, Claudia ; Tamburini, Fabio (2022) CLUB Working Papers in Linguistics Volume 6. Bologna: CLUB – Circolo Linguistico dell'Università di Bologna, p. 126. ISBN 9788854971028. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7115. In: CLUB Working Papers in Linguistics (6). A cura di: De Santis, Cristiana ; Grandi, Nicola ; Masini, Francesca ; Tamburini, Fabio. ISSN 2612-7008.
A cura di: Cervini, Cristiana ; Gagliardi, Gloria (2023) CLUB Working Papers in Linguistics Volume 7. Bologna: CLUB – Circolo Linguistico dell'Università di Bologna, p. 204. ISBN 9788854971264. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7465. In: CLUB Working Papers in Linguistics (7). A cura di: De Santis, Cristiana ; Grandi, Nicola ; Masini, Francesca ; Tamburini, Fabio. ISSN 2612-7008.
Khalaf, Omar (2019) Censura e controcensura. I testi didattici inglesi nella scuola secondaria tra ideologia fascista e defascistizzazione. DOI 10.6092/unibo/amsacta/6553. In: Lingue seconde e istituzioni: Un approccio storiografico. A cura di: Vicentini, Alessandra ; Lombardini, Hugo E.. Bologna: Clueb, pp. 209-224. ISBN 978‐88‐491‐5666‐9. In: Quaderni del CIRSIL, (13). ISSN 1973-9338.
La Forgia, Francesca (2014) Comunicazione, cultura, lingua. [Preprint]
Bendazzoli, Claudio (2010) Corpora e interpretazione simultanea. Bologna: Asterisco, p. 264. ISBN 9788896572030. DOI 10.6092/unibo/amsacta/2897. In: Alma-DL. Saggi
Chávez Fajardo, Soledad (2023) Cuando el español entra en un espacio en disputa Acerca de las lenguas habladas en Chile. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7558. In: Teoria linguistica, pratica linguistica e pratica politica. Un approccio storiografico. A cura di: Dovetto, Francesca ; Di Salvo, Margherita ; Musto, Salvatore ; Peñín Fernández, Natalia. Bologna: CLUEB, pp. 103-117. ISBN 9788849157796. In: Quaderni del CIRSIL, (15). ISSN 1973-9338.
A cura di: Villoria, Javier (2010) Dai maestri di lingue ai professori di lingue in Europa. Granada: Cornares, p. 220. ISBN 978-88-491-2944-1. DOI 10.6092/unibo/amsacta/2937. In: Quaderni del CIRSIL (8). ISSN 1973-9338.
Mandich, Anna M. ; Ranzani, Bruna (2010) Editoria italiana per l’insegnamento delle lingue straniere: storia e geografia. Bibliografia. DOI 10.6092/unibo/amsacta/2920. In: L'editoria italiana per le lingue. Atti della giornata di Bologna, 12 gennaio 2006. . In: Quaderni del CIRSIL, (6). ISSN 1973-9338.
Ferrante, Florencia ; Peñín Fernández, Natalia (2023) El Diccionario ricciano y anti-ricciano Aproximación a su recepción y a su estructura y consideraciones traductológicas. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7560. In: Teoria linguistica, pratica linguistica e pratica politica. Un approccio storiografico. A cura di: Dovetto, Francesca ; Di Salvo, Margherita ; Musto, Salvatore ; Peñín Fernández, Natalia. Bologna: CLUEB, pp. 132-150. ISBN 9788849157796. In: Quaderni del CIRSIL, (15). ISSN 1973-9338.
Montoro del Arco, Esteban T. ; García Folgado, María José (2010) El análisis lógico y gramatical en los manuales escolares del siglo XIX (francés, castellano y latín). DOI 10.6092/unibo/amsacta/5611. In: Dai maestri di lingue ai professori di lingue in Europa. A cura di: Villoria, Javier. Granada: Cornares, . ISBN 978-88-491-2944-1. In: Quaderni del CIRSIL, (8). ISSN 1973-9338.
Carpi, Elena (2010) El discurso de los mercaderes españoles en los Colloquia et Dictionariolum octo linguarum. DOI 10.6092/unibo/amsacta/5608. In: Dai maestri di lingue ai professori di lingue in Europa. A cura di: Villoria, Javier. Granada: Cornares, . ISBN 978-88-491-2944-1. In: Quaderni del CIRSIL, (8). ISSN 1973-9338.
Chierichetti, Luisa (2010) El discurso de los mercaderes españoles en los Colloquia et Dictionariolum octo linguarum. DOI 10.6092/unibo/amsacta/5609. In: Dai maestri di lingue ai professori di lingue in Europa. A cura di: Villoria, Javier. Granada: Cornares, . ISBN 978-88-491-2944-1. In: Quaderni del CIRSIL, (8). ISSN 1973-9338.
Nadal Pasqual, Clèlia (2023) El hispanismo plural Asomos comparativos para un debate cultural. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7562. In: Teoria linguistica, pratica linguistica e pratica politica. Un approccio storiografico. A cura di: Dovetto, Francesca ; Di Salvo, Margherita ; Musto, Salvatore ; Peñín Fernández, Natalia. Bologna: CLUEB, pp. 179-192. ISBN 9788849157796. In: Quaderni del CIRSIL, (15). ISSN 1973-9338.
Martin Caparros, Aida Maria (2010) El «método conversacional» en la enseñanza de lenguas: los libros de diálogos en el siglo XVI. DOI 10.6092/unibo/amsacta/5603. In: Dai maestri di lingue ai professori di lingue in Europa. A cura di: Villoria, Javier. Granada: Cornares, . ISBN 978-88-491-2944-1. In: Quaderni del CIRSIL, (8). ISSN 1973-9338.
Antonini, Rachele ; Ceccoli, Federica ; Torresi, Ira (2024) Empowering Young Translators. Repilot Action Activity Handbook. Bologna: Dipartimento di Interpretazione e Traduzione, p. 39. ISBN 9788854971691. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7940.
Antonini, Rachele ; Bucaria, Chiara ; Nasi, Nicola (2024) Espressione personale attraverso la poesia. Manuale delle attività di repilot. Bologna: Dipartimento di Interpretazione e Traduzione, p. 33. ISBN 9788854971776. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7998.
Vicentini, Alessandra ; Nalesso, Giulia (2024) Exploring language learning and teaching through texts and ideas: A historiographical perspective. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7820. In: Texts and ideas in the history of language learning and teaching. A cura di: Nalesso, Giulia ; Vicentini, Alessandra. Bologna: CLUEB, pp. 1-4. ISBN 978-88-491-5793-2. In: Quaderni del CIRSIL, (17). ISSN 1973-9338.
Philip, Gill (2006) Figurative language and the advanced learner. Research News: The Newsletter of the IATEFL Research SIG, 16 . pp. 16-20. ISSN 1026-4353
Andorno, Cecilia ; Della Putta, Paolo ; Nasi, Nicola ; Pugliese, Rosa ; Sordella, Silvia ; Zanoni, Greta (2024) Formazione degli insegnanti e coinvolgimento delle famiglie in approcci pluralistici all'educazione linguistica. Manuale delle attività dell'azione pilota. Bologna: Dipartimento di Interpretazione e Traduzione, p. 58. ISBN 9788854971721. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7945.
Nava, Andrea (2024) From knowledge telling to knowledge transforming. Towards a new view of writing in English language teaching in Italian universities in the last two decades of the 20th century. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7831. In: Texts and ideas in the history of language learning and teaching. A cura di: Nalesso, Giulia ; Vicentini, Alessandra. Bologna: CLUEB, pp. 225-243. ISBN 978-88-491-5793-2. In: Quaderni del CIRSIL, (17). ISSN 1973-9338.
Cresswell, Andy (2007) Getting to ‘know’ connectors? Evaluating data-driven learning in a writing skills course. A cura di: Hidalgo, E. ; Quereda, L. ; Santana, J.. DOI 10.6092/unibo/amsacta/3087. In: Corpora in the Foreign Language Classroom. Amsterdam - New York: Rodopi, pp. 267-287. ISBN 978-90-420-2142-6. In: Language and Computers: Studies in Practical Linguistics A cura di: Mair, Christian ; Meyer, Charles F. ; Oostdijk, Nelleke.
Filippi, Paola Maria (2011) Gli insegnamenti linguistici nelle riviste letterarie italiane di inizio Ottocento. DOI 10.6092/unibo/amsacta/2974. In: Manuali: norma, ideologia, identità culturale (prospettiva diacronica). Atti della giornata di Bologna, 29 gennaio 2010. . In: Quaderni del CIRSIL, (9). ISSN 1973-9338.
Calvi, Maria Vittoria (2019) Il Circolo Filologico Milanese e lo studio delle lingue (1904-1918). DOI 10.6092/unibo/amsacta/6551. In: Lingue seconde e istituzioni: Un approccio storiografico. A cura di: Vicentini, Alessandra ; Lombardini, Hugo E.. Bologna: Clueb, pp. 169-189. ISBN 978‐88‐491‐5666‐9. In: Quaderni del CIRSIL, (13). ISSN 1973-9338.
A cura di: Ivancic, Barbara ; Puccini, Paola ; Rodrigo Mora, Maria José ; Turci, Monica (2018) Il testo letterario nell’apprendimento linguistico: Esperienze a confronto. Bologna: Centro di Studi Linguistico-Culturali (CeSLiC), p. 129. ISBN 9788898010813. DOI 10.6092/unibo/amsacta/5843. In: Quaderni del CeSLiC. Atti di Convegni (6). A cura di: Miller, Donna Rose. ISSN 1973-932X.
Spazzali, Paola (2019) Imparare la “seconda madrelingua” Il tedesco a Milano nella Scuola Germanica Istituto Giulia (1925-1993). DOI 10.6092/unibo/amsacta/6552. In: Lingue seconde e istituzioni: Un approccio storiografico. A cura di: Vicentini, Alessandra ; Lombardini, Hugo E.. Bologna: Clueb, pp. 191-207. ISBN 978‐88‐491‐5666‐9. In: Quaderni del CIRSIL, (13). ISSN 1973-9338.
Vicentini, Alessandra (2019) Imparare l’inglese e altre lingue straniere a Varese nel secondo dopoguerra. Domenico Bulferetti e l’Ateneo Prealpino. DOI 10.6092/unibo/amsacta/6555. In: Lingue seconde e istituzioni: Un approccio storiografico. A cura di: Vicentini, Alessandra ; Lombardini, Hugo E.. Bologna: Clueb, pp. 245-262. ISBN 978‐88‐491‐5666‐9. In: Quaderni del CIRSIL, (13). ISSN 1973-9338.
Donald, David ; Gianninoni, Riccardo ; Goldman, Jerry ; Lister, Maureen (2005) Implementation and evaluation of an advanced tool for the annotation of authentic audio resources in second language instruction. Methods and Technologies for Learning . pp. 269-276. ISSN 1746-4463
Nava, Andrea (2019) Innovation, Prescription and Pedagogy Which English is presented in English language teaching materials published in Italy in the late nineteenth/early twentieth centuries? DOI 10.6092/unibo/amsacta/6547. In: Lingue seconde e istituzioni: Un approccio storiografico. A cura di: Vicentini, Alessandra ; Lombardini, Hugo E.. Bologna: Clueb, pp. 123-143. ISBN 978‐88‐491‐5666‐9. In: Quaderni del CIRSIL, (13). ISSN 1973-9338.
A cura di: Cristiana, Cervini (2016) Interdisciplinarità e Apprendimento linguistico nei nuovi contesti formativi. L'apprendente di lingue tra tradizione e innovazione. Bologna: Centro di Studi Linguistico-Culturali (CeSLiC), p. 193. ISBN 9788898010417. DOI 10.6092/unibo/amsacta/5069. In: Quaderni del CeSLiC. Atti di Convegni (4). A cura di: Miller, Donna Rose. ISSN 1973-932X.
Vicentini, Alessandra ; Lombardini, Hugo E. (2019) Introduzione. DOI 10.6092/unibo/amsacta/6538. In: Lingue seconde e istituzioni: Un approccio storiografico. A cura di: Vicentini, Alessandra ; Lombardini, Hugo E.. Bologna: Clueb, pp. 3-7. ISBN 978‐88‐491‐5666‐9. In: Quaderni del CIRSIL, (13). ISSN 1973-9338.
Marsigli, Monica (2010) Konversationsbücher e Lesestücke per l’insegnamento/apprendimento delle lingue straniere: alcuni esempi nell’Austria del XIX secolo. DOI 10.6092/unibo/amsacta/5612. In: Dai maestri di lingue ai professori di lingue in Europa. A cura di: Villoria, Javier. Granada: Cornares, . ISBN 978-88-491-2944-1. In: Quaderni del CIRSIL, (8). ISSN 1973-9338.
Ranzani, Bruna (2010) L'editoria italiana per l'insegnamento delle lingue straniere : storia e geografia. DOI 10.6092/unibo/amsacta/2921. In: L'editoria italiana per le lingue. Atti della giornata di Bologna, 12 gennaio 2006. . In: Quaderni del CIRSIL, (6). ISSN 1973-9338.
Cagnolati, Antonella (2007) L'importanza della Nomenclatura Rerum nella didattica delle lingue di Comenio. DOI 10.6092/unibo/amsacta/2711. In: Lessicologia e lessicografia nella storia degli insegnamenti linguistici [2]. Atti delle giornate di Bologna, 13-15 gennaio 2005. . In: Quaderni del CIRSIL, (4). ISSN 1973-9338.
San Vicente, Félix ; Mazzoleni, Marco ; Castillo, Carmen ; de Hériz, Ana Lourdes ; Lombardini, Hugo E. ; Barbero Bernal, Juan Carlos (2024) LITIAS. Lo italiano en territorios hispanófonos. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7832. In: Texts and ideas in the history of language learning and teaching. A cura di: Nalesso, Giulia ; Vicentini, Alessandra. Bologna: CLUEB, pp. 245-270. ISBN 978-88-491-5793-2. In: Quaderni del CIRSIL, (17). ISSN 1973-9338.
Guzzo, Giulia (2023) La competenza grammaticale nelle Prove INVALSI. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7561. In: Teoria linguistica, pratica linguistica e pratica politica. Un approccio storiografico. A cura di: Dovetto, Francesca ; Di Salvo, Margherita ; Musto, Salvatore ; Peñín Fernández, Natalia. Bologna: CLUEB, pp. 151-164. ISBN 9788849157796. In: Quaderni del CIRSIL, (15). ISSN 1973-9338.
Famularo, Dario (2019) La didattica del cinese al Collegio dei Cinesi di Napoli durante il decennio francese. La Scuola Speciale di Lingua e Caratteri Cinesi e la Gramatica Chinese di Gennaro Terres. DOI 10.6092/unibo/amsacta/6542. In: Lingue seconde e istituzioni: Un approccio storiografico. A cura di: Vicentini, Alessandra ; Lombardini, Hugo E.. Bologna: Clueb, pp. 25-45. ISBN 978‐88‐491‐5666‐9. In: Quaderni del CIRSIL, (13). ISSN 1973-9338.
Gilardoni, Silvia (2024) La enseñanza de la lengua en la prensa pedagógica argentina a comienzos del XX: un análisis las intervenciones en El Monitor de la educación común (1900-1922). DOI 10.6092/unibo/amsacta/7830. In: Texts and ideas in the history of language learning and teaching. A cura di: Nalesso, Giulia ; Vicentini, Alessandra. Bologna: CLUEB, pp. 203-224. ISBN 978-88-491-5793-2. In: Quaderni del CIRSIL, (17). ISSN 1973-9338.
Villoria Prieto, Javier (2010) La enseñanza de la lengua inglesa en la España del XIX. Nueva (1845) y Novísma Gramática Inglesa (1864), de Antonio Bergnes de las Casas. DOI 10.6092/unibo/amsacta/5613. In: Dai maestri di lingue ai professori di lingue in Europa. A cura di: Villoria, Javier. Granada: Cornares, . ISBN 978-88-491-2944-1. In: Quaderni del CIRSIL, (8). ISSN 1973-9338.
Bordonaba Zabalza, María Cristina (2010) La enseñanza de las lenguas extranjeras en la Italia del ventennio: entre ideología y estereotipación. DOI 10.6092/unibo/amsacta/5614. In: Dai maestri di lingue ai professori di lingue in Europa. A cura di: Villoria, Javier. Granada: Cornares, . ISBN 978-88-491-2944-1. In: Quaderni del CIRSIL, (8). ISSN 1973-9338.
A cura di: Miller, Donna Rose ; Pano, Ana (2010) La geografia della mediazione linguistico-culturale. Bologna: Centro di Studi Linguistico-Culturali (CeSLiC), p. 279. DOI 10.6092/unibo/amsacta/2742. In: Quaderni del CeSLiC. Atti di Convegni (2). A cura di: Miller, Donna Rose. ISSN 1973-932X.
Cifariello, Alesssandra (2019) La grammaticografia della lingua russa in italiano (1882-1917). DOI 10.6092/unibo/amsacta/6543. In: Lingue seconde e istituzioni: Un approccio storiografico. A cura di: Vicentini, Alessandra ; Lombardini, Hugo E.. Bologna: Clueb, pp. 47-67. ISBN 978‐88‐491‐5666‐9. In: Quaderni del CIRSIL, (13). ISSN 1973-9338.
Antonini, Rachele ; Bucaria, Chiara ; Nasi, Nicola ; Torresi, Ira ; Zanoni, Greta (2024) La mia scuola ideale: i bambini come decisori politici. Manuale delle attività dell'azione pilota. Bologna: Dipartimento di Interpretazione e Traduzione, p. 30. ISBN 9788854971684. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7942.
Polo, Anna (2024) La nomenclatura en la Gramatica española de J.F. Perles y Campos (1689). DOI 10.6092/unibo/amsacta/7822. In: Texts and ideas in the history of language learning and teaching. A cura di: Nalesso, Giulia ; Vicentini, Alessandra. Bologna: CLUEB, pp. 27-50. ISBN 978-88-491-5793-2. In: Quaderni del CIRSIL, (17). ISSN 1973-9338.
Bianco, Elisa (2019) La prima cattedra universitaria in Lingue Moderne negli Stati Uniti. Carlo Bellini (1734-1804) e il College of William and Mary. DOI 10.6092/unibo/amsacta/6541. In: Lingue seconde e istituzioni: Un approccio storiografico. A cura di: Vicentini, Alessandra ; Lombardini, Hugo E.. Bologna: Clueb, pp. 9-24. ISBN 978‐88‐491‐5666‐9. In: Quaderni del CIRSIL, (13). ISSN 1973-9338.
Mištinová, Anna (2010) La proyección checa de métodos y manuales plurilingües en los siglos XVI y XVII: de Valerius a Comenius. DOI 10.6092/unibo/amsacta/5610. In: Dai maestri di lingue ai professori di lingue in Europa. A cura di: Villoria, Javier. Granada: Cornares, . ISBN 978-88-491-2944-1. In: Quaderni del CIRSIL, (8). ISSN 1973-9338.
Pellandra, Carla (2007) Le radici del nostro mestiere. Storia e storie degli insegnamenti linguistici. Bologna, IT: Grafiche A&B, p. 152. DOI 10.6092/unibo/amsacta/2391. In: Quaderni del CIRSIL (3). ISSN 1973-9338.
A cura di: Carati, Simone ; Morselli, Michele ; Suverato, Andrea (2023) Leggere, (ri)scrivere e condividere: vecchie e nuove pratiche di significazione. Dipartimento di Lingue, Letterature e Culture Moderne, p. 205. ISBN 9788854971257. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7454. In: Quaderni Del Dottorato – Dipartimento LILEC (2). A cura di: Imposti, Gabriella Elina.
Martínez González, Antonio (2010) Lengua y cultura en los Diálogos de Zumarán (Grammatica y pronvnciacion alemana y española. Viena, 1634). DOI 10.6092/unibo/amsacta/5607. In: Dai maestri di lingue ai professori di lingue in Europa. A cura di: Villoria, Javier. Granada: Cornares, . ISBN 978-88-491-2944-1. In: Quaderni del CIRSIL, (8). ISSN 1973-9338.
Zalesskaya, Daria (2024) Les manuels de russe langue étrangère pour francophones dans la période 1917-1960: influence des idées des linguistes-slavistes. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7827. In: Texts and ideas in the history of language learning and teaching. A cura di: Nalesso, Giulia ; Vicentini, Alessandra. Bologna: CLUEB, pp. 153-177. ISBN 978-88-491-5793-2. In: Quaderni del CIRSIL, (17). ISSN 1973-9338.
A cura di: Minerva, Nadia (2007) Lessicologia e lessicografia nella storia degli insegnamenti linguistici [3]. Atti delle giornate di Bologna, 12-13 gennaio 2006. Bologna: CLUEB, p. 272. DOI 10.6092/unibo/amsacta/2416. In: Quaderni del CIRSIL (5). ISSN 1973-9338.
A cura di: Minerva, Nadia (2006) Lessicologia e lessicografia nella storia degli insegnamenti linguistici: atti della seconda giornata del CIRSIL, Bologna 14-15 novembre, 2003. Bologna: Clueb, p. 256. ISBN 88-491-2751-0. DOI 10.6092/unibo/amsacta/2369. In: Quaderni del CIRSIL (2). ISSN 1973-9338.
Gaviño Rodríguez, Victoriano ; García Folgado, María José (2024) LinPePrensa. Ideas sobre la lengua y su enseñanza en la prensa histórica española (1800-1939). DOI 10.6092/unibo/amsacta/7823. In: Texts and ideas in the history of language learning and teaching. A cura di: Nalesso, Giulia ; Vicentini, Alessandra. Bologna: CLUEB, pp. 51-74. ISBN 978-88-491-5793-2. In: Quaderni del CIRSIL, (17). ISSN 1973-9338.
Lombardini, Hugo E. (2019) Lingue seconde e istituzioni. Un approccio storiografico. DOI 10.6092/unibo/amsacta/6545. In: Lingue seconde e istituzioni: Un approccio storiografico. A cura di: Vicentini, Alessandra ; Lombardini, Hugo E.. Bologna: Clueb, pp. 93-122. ISBN 978‐88‐491‐5666‐9. In: Quaderni del CIRSIL, (13). ISSN 1973-9338.
Barsi, Monica (2019) L’impronta Garzanti nei dizionari di francese. Norma e uso nelle edizioni del 1966 e del 1992. DOI 10.6092/unibo/amsacta/6557. In: Lingue seconde e istituzioni: Un approccio storiografico. A cura di: Vicentini, Alessandra ; Lombardini, Hugo E.. Bologna: Clueb, pp. 295-311. ISBN 978‐88‐491‐5666‐9. In: Quaderni del CIRSIL, (13). ISSN 1973-9338.
Antonini, Rachele ; Bucaria, Chiara ; Nasi, Nicola ; Torresi, Ira ; Zanoni, Greta (2024) My ideal school. Children as policy makers. Pilot action activity handbook. Bologna: Dipartimento di Interpretazione e Traduzione, p. 30. ISBN 9788854971639. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7806.
Nalesso, Giulia (2024) Obras lexicográficas para el aprendizaje del español y del italiano en el siglo XVI: el caso del Vocabulario de las dos lenguas de Las Casas (1570). DOI 10.6092/unibo/amsacta/7821. In: Texts and ideas in the history of language learning and teaching. A cura di: Nalesso, Giulia ; Vicentini, Alessandra. Bologna: CLUEB, pp. 5-25. ISBN 978-88-491-5793-2. In: Quaderni del CIRSIL, (17). ISSN 1973-9338.
Gilardoni, Silvia (2024) Per una storia del metodo glottodidattico della grammatica valenziale. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7826. In: Texts and ideas in the history of language learning and teaching. A cura di: Nalesso, Giulia ; Vicentini, Alessandra. Bologna: CLUEB, pp. 203-224. ISBN 978-88-491-5793-2. In: Quaderni del CIRSIL, (17). ISSN 1973-9338.
Di Salvo, Margherita (2023) Politica linguistica e pratica didattica. L’insegnamento dell’italiano come lingua ereditaria a Toronto, in Ontario. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7559. In: Teoria linguistica, pratica linguistica e pratica politica. Un approccio storiografico. A cura di: Dovetto, Francesca ; Di Salvo, Margherita ; Musto, Salvatore ; Peñín Fernández, Natalia. Bologna: CLUEB, pp. 118-131. ISBN 9788849157796. In: Quaderni del CIRSIL, (15). ISSN 1973-9338.
Dovetto, Francesca ; Di Salvo, Margherita ; Musto, Salvatore ; Peñín Fernández, Natalia (2023) Prefazione. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7565. In: Teoria linguistica, pratica linguistica e pratica politica. Un approccio storiografico. A cura di: Dovetto, Francesca ; Di Salvo, Margherita ; Musto, Salvatore ; Peñín Fernández, Natalia. Bologna: CLUEB, pp. 1-3. ISBN 9788849157796. In: Quaderni del CIRSIL, (15). ISSN 1973-9338.
Mandich, Anna M. ; Ranzani, Bruna (2010) Presentazione. DOI 10.6092/unibo/amsacta/2919. In: L'editoria italiana per le lingue. Atti della giornata di Bologna, 12 gennaio 2006. . In: Quaderni del CIRSIL, (6). ISSN 1973-9338.
San Vicente, Félix (2019) Presentazione. DOI 10.6092/unibo/amsacta/6583. In: Grammatica e insegnamento linguistico. Approccio storiografico: autori, modelli, espansioni. A cura di: San Vicente, Félix. Bologna: CLUEB, pp. 11-18. ISBN 978-88-491-5612-6. In: Quaderni del CIRSIL, (12). ISSN 1973-9338.
Biasio, Marco (2023) Quale lingua, quante lingue? Note a margine di centocinquant’anni di grammaticografia italiana del serbo-croato. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7557. In: Teoria linguistica, pratica linguistica e pratica politica. Un approccio storiografico. A cura di: Dovetto, Francesca ; Di Salvo, Margherita ; Musto, Salvatore ; Peñín Fernández, Natalia. Bologna: CLUEB, pp. 86-102. ISBN 9788849157796. In: Quaderni del CIRSIL, (15). ISSN 1973-9338.
Philip, Gill (2003) Replicating features of natural discourse in the preparation of dialogues for B1 learners. [Preprint]
Antonini, Rachele ; Bucaria, Chiara ; Nasi, Nicola (2024) Self-expression through poetry. Repilot action activity handbook. Bologna: Dipartimento di Interpretazione e Traduzione, p. 34. ISBN 9788854971707. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7943.
A cura di: Thüne, Eva-Maria ; Nissen, Anna (2021) Sprachbiographisches Arbeiten in der angewandten Linguistik. M1. Bologna: Centro di Studi Linguistico-Culturali (CeSLiC), p. 139. ISBN 9788854970533. DOI 10.6092/unibo/amsacta/6849. In: Quaderni del CeSLiC. Occasional Papers (43). A cura di: Miller, Donna Rose. ISSN 1973-221X.
Thüne, Eva-Maria (2021) Sprache, Identität und Erinnerung - Sprachbiographische Untersuchungen italienischer StudentInnen. Zur Einführung. DOI 10.6092/unibo/amsacta/6700. In: Sprachbiographisches Arbeiten in der angewandten Linguistik. M1. A cura di: Thüne, Eva-Maria ; Nissen, Anna. Bologna: Centro di Studi Linguistico-Culturali (CeSLiC), pp. 1-9. ISBN 9788854970533. In: Quaderni del CeSLiC. Occasional Papers, (37). A cura di: Miller, Donna Rose. ISSN 1973-221X.
A cura di: Minerva, Nadia (2005) Storia degli insegnamenti linguistici: bilanci e prospettive: atti della prima giornata del CIRSIL, Bologna 15 novembre, 2002. Bologna: Clueb, p. 128. ISBN 88-491-2440-6. DOI 10.6092/unibo/amsacta/945. In: Quaderni del CIRSIL (1). ISSN 1973-9338.
Murelli, Adriano (2019) Studiare tedesco nel secondo dopoguerra (1945-1960). Analisi di alcuni manuali per la scuola secondaria. DOI 10.6092/unibo/amsacta/6554. In: Lingue seconde e istituzioni: Un approccio storiografico. A cura di: Vicentini, Alessandra ; Lombardini, Hugo E.. Bologna: Clueb, pp. 225-244. ISBN 978‐88‐491‐5666‐9. In: Quaderni del CIRSIL, (13). ISSN 1973-9338.
Andorno, Cecilia ; Della Putta, Paolo ; Nasi, Nicola ; Pugliese, Rosa ; Sordella, Silvia ; Zanoni, Greta (2024) Teacher training and family involvement in pluralistic approaches to language education. Pilot action activity handbook. Bologna: Dipartimento di Interpretazione e Traduzione, p. 56. ISBN 9788854971714. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7944.
Shvanyukova, Polina (2024) Theory, practice or an impracticable combination of the two? Contradictory ideas in nineteenth-century ministerial syllabi for English in Italian technical schools. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7825. In: Texts and ideas in the history of language learning and teaching. A cura di: Nalesso, Giulia ; Vicentini, Alessandra. Bologna: CLUEB, pp. 111-128. ISBN 978-88-491-5793-2. In: Quaderni del CIRSIL, (17). ISSN 1973-9338.
Canals Piñas, Jordi (2010) Un método de italiano en la Castilla de fines del siglo XVI. DOI 10.6092/unibo/amsacta/5606. In: Dai maestri di lingue ai professori di lingue in Europa. A cura di: Villoria, Javier. Granada: Cornares, . ISBN 978-88-491-2944-1. In: Quaderni del CIRSIL, (8). ISSN 1973-9338.
Ferrante, Florencia (2024) Una traducción en clase de español: algunas observaciones sobre la versión española de De los deberes de los hombres (1843) de Silvio Pellico, traducida y corregida con notas gramaticales por Manuel Galo de Cuendías. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7824. In: Texts and ideas in the history of language learning and teaching. A cura di: Nalesso, Giulia ; Vicentini, Alessandra. Bologna: CLUEB, pp. 93-109. ISBN 978-88-491-5793-2. In: Quaderni del CIRSIL, (17). ISSN 1973-9338.
Antonini, Rachele ; Ceccoli, Federica ; Torresi, Ira (2024) Valorizzare i giovani traduttori. Manuale delle attività di repilot. Bologna: Dipartimento di Interpretazione e Traduzione, p. 42. ISBN 9788854971776. DOI 10.6092/unibo/amsacta/7997.
A cura di: Berardi, Simona ; Buglakova, Liudmila ; Lasorsa Siedina, Claudia ; Preti, Vanio (2009) Русский язык и многоязычная Европа. Bologna Italia: CLUEB, p. 324. DOI 10.6092/unibo/amsacta/2561.
Philip, Gill (2006) “…and I dropped my jaw with fear”: The role of corpora in teaching phraseology. [Preprint]